


Vi ga alt for kongen, fedrelandet og Egersund, og endte opp med havarert motor på Amanda af Egersund da vi la inn til Bøe bryggen ved hjemkomst fra Stavanger. Hjelp til å reparere motoren var vanskelig å finne når fellesferien akkurat hadde startet, og vi fryktet at sesongen var over før den hadde begynt.
Vi trøstet oss med at vi hadde fått oppleve noe av det største i våre liv, men samtidig gnagde det å ikke kunne innfri forpliktelsene vi hadde gitt alle som gledet seg til turer med Amanda. Lite visste vi da at sommeren 2025 skulle bli helt fantastisk, og at motorhavariet faktisk skulle åpne nye dører.
For plutselig kom en melding fra Kjetil Bentsen og Cathrine Johannessen. De hadde fått med seg problemene våre og lurte på om vi ville overta deres Colin Archer, som hadde ligget urørt i to år i gjestehavnen i Egersund, helt vederlagsfritt. Vi takket ja på stedet, og den 15. juli lå båten side om side med Amanda. Restaureringen startet umiddelbart.

Thor Petter Rasmussen tok ansvar for alt det tekniske, mens undertegnede fant frem verktøy og materialer for å få henne sjøklar. Vi hadde bare én uke på oss før første tur med folk. Heldigvis kunne vi bruke midler donert fra Dalane Energi og Kontrari AS til innkjøp av materiale, batterier og tauverk. Etter en ukes blodslit var båten klar og fikk navnet Mille av Egersund, oppkalt etter skipskatten Mille om bord i Amanda.

Sommeren med Mille av Egersund
Mille, en Colin Archer fra 1986, viste seg å være perfekt for turene våre. Hun er lett å seile, og vi kunne legge oss helt inn til bryggen i Skadbergsvågen for grilling og bading. Takket være støtten fra Dalane Energi og Kontrari AS fikk vi tatt med nesten 50 gjester, lettere psykisk utviklingshemmede, autister, kreftsyke og vanskeligstilte, på uforglemmelige turer. Mange fikk seile en gafrigget båt for aller første gang, med fulle seil tilbake til Egersund.

Vi er helt avhengige av næringslivet for å drifte disse gamle båtene. Dette er ingen butikk, vedlikehold og drift koster langt mer enn det som kommer inn. Vi får ingen offentlige midler, og de tre arrangementene vi deltok på med Amanda i forbindelse med Crossing 200-jubileet ble 100 prosent betalt av Dalane Energi. Uten dem hadde vi ikke klart å gjennomføre.



Veien videre
Etter en hektisk sommer er vi litt mentalt utladet, men også fulle av takknemlighet. Aldri før har vi hatt en bedre sommer i Amanda af Egersunds historie. Hver ledige time i juli og august gikk med til snekring, pussing, oljing, maling og oppgraderinger av Mille, og vi har fått henne tilbake til sin storhetstid.
Vi spøker med at vi nå er et lite rederi. Da vi hadde Kontrari med på tur til Nora sundet, sa jeg til Frode Teigen: «Vi er nå to skipsredere i byen, Frode.» Uten Frodes donasjon hadde vi ikke kunnet overta Mille, og vi er ham evig takknemlige. Det er også alle de som fikk oppleve henne i sommer.
Amanda fyller 120 år i 2026, og målet er å få på plass en helt ny motor. Samtidig gir Mille oss nye muligheter: vi kan nå tilby unge å lære seiling og sjømannskap på en tradisjonsbåt. Vi planlegger også et skutetreff i Egersund i 2026, som avslutning på Restauration-turen fra New York. Flere skuter har meldt interesse for å komme og hylle Restauration, bygget her i 1825, og samtidig feire Amanda sitt jubileum. Målet er å fylle hele Egersunds havn med seilskuter og skape en folkefest.
For å klare dette ønsker vi å danne en forening som kan drifte begge båtene og samle flere ressurspersoner. Slik kan vi bevare de maritime skattene i indre havn og rekruttere nye entusiaster til å redde båter som ellers ville gått tapt. Har du lyst til å være med?
I sommer har vi flagget stolt med Dalane Energi, Kontrari, Egersund Group, Forbundet Kysten og Egersund i mastene. Tusenvis har sett dem vaie, og alle gjester som har kommet sjøveien til byen har blitt møtt av en flaggborg på to nydelige museumsfartøy ved de historiske sjøbuene. Flere hundre turister har også vært innom Bøe bryggen, fått kaffe, informasjon og en smak av Egersunds stolte historie.

Tusen takk til dere alle!
Med vennlig hilsen
Ivar Ege




